Rok 2019 był dla Grupy Kapitałowej Banku czwartym rokiem realizacji strategii „Wspieramy rozwój Polski i Polaków”, która jest odpowiedzią na zmieniające się otoczenie rynkowe i potrzebę dostosowania się do nowych wyzwań, które stoją przed sektorem bankowym i polską gospodarką.
Działania prowadzone przez Grupę w 2019 roku pozwoliły na osiągnięcie bardzo dobrych wyników finansowych oraz umocnienie wiodącej pozycji wśród największych instytucji finansowych w Polsce.
W 2019 roku PKO Bank Polski świętował 100-lecie powstania. Historia banku rozpoczęła się 7 lutego 1919 roku, kiedy to Naczelnik Państwa Józef Piłsudski, Premier Ignacy Paderewski oraz Minister Poczt i Telegrafów Hubert Linde podpisali dekret, na mocy którego powstała Pocztowa Kasa Oszczędnościowa. Od tego czasu bank wyznacza trendy na rynku instytucji finansowych w Polsce: wprowadza atrakcyjne produkty i usługi, inwestuje w przełomowe technologie i wprowadza innowacyjne rozwiązania. Kierunek transformacji modelu biznesowego banku pozostaje ściśle powiązany z dynamicznie postępującą cyfryzacją życia społecznego oraz strategią rozwoju gospodarczego Polski.
Nowa strategia PKO Banku Polskiego
W 2019 roku zaktualizowaliśmy strategię „Wspieramy rozwój Polski i Polaków”. W kolejnych latach będziemy wykorzystywać nowoczesne technologie oraz pogłębiać relacje z klientami poprzez dalszy rozwój kanałów zdalnych, precyzyjną personalizację oferty i zaawansowaną analizę danych, aby stać się PKO Bankiem Przyszłości.
Po aktualizacji, horyzont strategii został wydłużony do 2022 roku, a strategia zyskała nowe, ambitne cele finansowe. W perspektywie 2022 roku Grupa Kapitałowa Banku zamierza osiągnąć rentowność kapitału własnego na poziomie 12%, obniżyć wskaźnik C/I do 41%, utrzymać koszty ryzyka w przedziale 0,60-0,75% oraz osiągnąć roczny zysk netto powyżej 5 mld zł. Celem jest także efektywne zarządzanie adekwatnością kapitałową, tak aby współczynniki kapitałowe umożliwiały wypłatę dywidendy. Strategia uwzględnia również czynniki niefinansowe, obejmujące środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. PKO Bank Polski będzie się koncentrować na czterech atrybutach i jako Bank Przyszłości ma być:
Dostępny, mobilny i osobisty
Otwarty i innowacyjny
Cyfrowy i sprawny
Kształtujący kompetencje przyszłości
Najlepsza bankowość mobilna na świecie
Dostarczamy klientom najbardziej rozwiniętą bankowość mobilną na świecie – aplikację IKO, która na koniec 2019 roku miała 4,2 mln aktywnych aplikacji.
W lutym 2019 roku IKO po raz drugi zajęło 1. miejsce w rankingu aplikacji mobilnych 100 największych banków na świecie, opublikowanym w Retail Banker International. Ranking opiera się na ocenach klientów w dwóch największych sklepach z aplikacjami na iOS oraz Android. IKO z łączną oceną 4,8/5 przy ponad 300 tys. ocen wyprzedziło aplikacje mobilne banków z całego świata.
IKO jest najpopularniejszą i najbardziej transakcyjną aplikacją na polskim rynku. Klienci banku co pół sekundy płacą mobilnie w internecie, a do IKO logują się już o 60 proc. częściej niż do serwisu bankowości internetowej iPKO. Do tej pory nasi klienci zrealizowali 350 mln transakcji w IKO.
Grupa rozszerza swoją działalność
PKO Leasing nabył w wyniku wezwania 11,2 mln akcji spółki Prime Car Management (PCM), co stanowi 94,4% jej kapitału zakładowego. Pozostałą część akcji spółka wykupiła w drodze przymusowego wykupu i od końca czerwca 2019 roku osiągnęła 100% udział w kapitale PCM. Efektem synergii z tytułu przejęcia PCM wraz z jej spółkami zależnymi jest umocnienie przez Grupę PKO Leasing pozycji lidera w sektorze usług leasingu oraz rozbudowanie usług zarządzania flotą pojazdów i wynajmu samochodów.
W 2019 roku Operator Chmury Krajowej ogłosił zawarcie strategicznego partnerstwa z globalnym partnerem technologicznym – Google. Celem współpracy jest wsparcie polskich firm we wdrażaniu i wykorzystywaniu zaawansowanych technologii chmury obliczeniowej w biznesie. Produkty Google Cloud Platform zostaną włączone do oferty spółki, a Google otworzy w Warszawie region Google Cloud – czyli hub infrastruktury i oprogramowania dla klientów z Polski i regionu Europy Środkowej. Bank posiada 50% udziałów w kapitale zakładowym spółki, a drugim udziałowcem jest Polski Fundusz Rozwoju (PFR).
PKO BP Finat i PFR podpisały umowę o stworzeniu Systemu Ewidencji Pracowniczych Planów Kapitałowych, którego funkcjonowanie rozpoczęło się 1 lipca 2019 roku. System został zintegrowany ze wszystkimi podmiotami, które obsługują Pracownicze Plany Kapitałowe, tak aby na bieżąco agregować informacje z całego rynku.
PKO Bank Polski partnerem głównym Ekstraklasy
Od 1 lipca 2019 roku przez dwa sezony najwyższa piłkarska klasa rozgrywkowa w Polsce nosi nazwę PKO Bank Polski Ekstraklasa. Jako sponsor tytularny marka banku jest obecna na wszystkich 296 meczach podczas 37 kolejek. W ramach podpisanej umowy PKO Bank Polski pozostaje Oficjalnym Bankiem Ekstraklasy oraz kontynuuje rozpoczęte w minionym sezonie projekty, takie jak Oficjalna Karta Ekstraklasy, Kanapa Kibica czy wybór młodzieżowca miesiąca. Bank w 2019 roku uruchomił również Program Partnerski przeznaczony dla ekstraklasowych klubów. Nowa inicjatywa umożliwia klubom pozyskanie dodatkowych środków finansowych dzięki promocji produktów banku wśród kibiców.
Grupa Kapitałowa Banku wprowadza „zielone produkty” i poprawia rating ESG
W 2019 roku Grupa wprowadziła do oferty kolejne produkty wspierające zrównoważony rozwój w obszarze środowiska i podjęła następujące inicjatywy pro-środowiskowe:
PKO Leasing wprowadził do oferty dla przedsiębiorców leasing lub pożyczkę na finansowanie urządzeń fotowoltaicznych do 250 tys. zł,
bank wprowadził do oferty Ekopożyczkę na zakup i instalację paneli fotowoltaicznych do 50 tys. zł,
PKO Bank Polski wspólnie z PKO Bankiem Hipotecznym wprowadził do oferty opcję „zielonej hipoteki”, dzięki której, na podstawie świadectwa charakterystyki energetycznej dla nieruchomości, klienci mogą otrzymać niższą marżę kredytu hipotecznego,
oba banki przystąpiły również jako pierwsze banki z Polski do pilotażowego europejskiego projektu Energy Efficient Mortgages (EEM), którego celem jest stworzenie wystandaryzowanych rozwiązań dla kredytów hipotecznych na finansowanie mieszkań i domów, uwzględniających energooszczędne rozwiązania,
bank wprowadził dla klientów korporacyjnych nowe produkty skarbowe: transakcje na uprawnienia do emisji CO2 – Swap Towarowy i Forward Towarowy,
wspólnie z konsorcjum zagranicznych banków, bank zorganizował i uplasował na eurorynku emisję polskich „zielonych” obligacji rządowych o wartości 2 mld EUR,
PKO Bank Hipoteczny wyemitował pierwsze w Polsce zielone listy zastawne, a w sumie w 2019 roku przeprowadził dwie emisje zielonych listów zastawnych o łącznej wartości nominalnej 500 mln zł,
Grupa uczestniczyła w konsorcjum pięciu banków, które udzieliło finansowania Grupie Energa SA w formule odnawialnego kredytu odpowiedzialnego społecznie (ESG-linked loan) w wysokości 2 mld zł,
bank wprowadził gwarancje BIZNESMAX z BGK i ma możliwość zabezpieczania kredytów przeznaczonych na inwestycje proekologiczne,
PKO TFI uruchomił nowy fundusz inwestycyjny „PKO Ekologii i Odpowiedzialności Społecznej Globalny” – aktywa funduszu są inwestowane w podmioty, które działają proekologicznie i których działania generują pozytywny wpływ na społeczeństwo, a pierwsza wycena miała miejsce 23 października 2019 roku.
Nasze działania znalazły odzwierciedlenie w poprawie ratingów ESG:
PKO Bank Polski poprawił rating ESG nadany przez FTSE Russell (wzrost od 1,6 do 3,3 w skali od 1 do 5, gdzie 5 to najwyższa ocena),
podwyższył rating nadawany przez MSCI z poziomu BB do BBB,
w ratingu Sustainalytics obniżył ocenę ryzyka ESG z poziomu 32,9 do 24,0 (w skali od 0 do 100), co oznacza jego spadek z poziomu wysokiego na średnie.
Rating ESG Sustainalytics jest wykorzystywany jako jeden z elementów korekty udziału banku w uruchomionym od 3 września 2019 roku indeksie WIG-ESG. Udział banku w indeksie jest na najwyższym możliwym poziomie i wynosi 10%.
Rozwijamy cyfrowe usługi
Oferujemy nowoczesne i kompleksowe rozwiązania, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów poprzez wprowadzanie oraz rozwój innowacyjnych usług w cyfrowych środkach komunikacji, którymi są serwisy internetowe iPKO i iPKO biznes oraz aplikacja mobilna IKO. Grupa Kapitałowa Banku zapewnia klientom profesjonalne narzędzia, które ułatwiają kontrolę nad finansami oraz prowadzenie działalności biznesowej:
uruchomiliśmy dostęp do kolejnych usług w bankowości elektronicznej dla firm: e-Księgowość, e-Prawnik oraz e-Windykację,
uruchomiliśmy usługę e-Tożsamość, dzięki której klienci banku mogą logować się za pomocą bankowego loginu i hasła do portali administracji publicznej,
jako pierwszy bank w Polsce uruchomiliśmy możliwość zapłaty podatku dochodowego na rządowym portalu www.epodatki.gov.pl za pomocą systemu Paybynet,
uruchomiliśmy w serwisie internetowym iPKO usługę zakupu kart podarunkowych z kodami doładowującymi do wybranych platform (np. Google Play, Office 365, Netflix),
wprowadziliśmy w serwisie internetowym iPKO usługę doradztwa inwestycyjnego Inwestomat,
wprowadziliśmy możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej w aplikacji mobilnej IKO,
udostępniliśmy w kantorze internetowym dwie funkcje – możliwość zlecenia wymiany waluty, gdy jej kurs osiągnie wymaganą wartość oraz ustawiania zlecenia stałego,
dostosowaliśmy się do zaleceń dyrektywy PSD2 – wprowadziliśmy zmiany dla klientów w serwisie iPKO i Inteligo, aplikacji mobilnej IKO oraz obsłudze kart płatniczych, m.in. poprzez wprowadzenie dodatkowego uwierzytelnienia niektórych operacji, maskowanie haseł jednorazowych czy skrócenie sesji w serwisie.
Podstawowe dane finansowe Grupy PKO Banku Polskiego
Działania prowadzone przez Grupę w 2019 roku pozwoliły na osiągnięcie bardzo dobrych wyników finansowych oraz umocnienie wiodącej pozycji wśród największych instytucji finansowych w Polsce.
Zysk netto Grupy PKO Banku Polskiego w 2019 roku wyniósł 4 031 mln zł, co oznacza wzrost o 7,8% r/r. Zysk netto determinowany był przez:
poprawę wyniku na działalności biznesowej, który osiągnął poziom 14 670 mln zł (+10,0% r/r), głównie w efekcie wzrostu wyniku z tytułu odsetek o 10,0% r/r, zrealizowanego dzięki wzrostowi wolumenów,
wzrost kosztów działania o 4,3% r/r, głównie kosztów świadczeń pracowniczych i amortyzacji,
pogorszenie wyniku z tytułu odpisów i utraty wartości o 261 mln zł, w efekcie:
ujęcia w 2019 roku kosztu ryzyka prawnego kredytów hipotecznych w walutach wymienialnych w wysokości -451 mln zł,
polepszenia pozostałego wyniku z tytułu odpisów i utraty wartości o 190 mln zł, przy spadku kosztu ryzyka kredytowego do poziomu 0,47%.
W efekcie podejmowanych działań w 2019 roku nastąpił wyraźny wzrost skali działania:
suma aktywów osiągnęła poziom ponad 348 mld zł (+24 mld zł r/r),
finansowanie udzielone klientom zwiększyło się do ponad 245 mld zł (+15 mld zł r/r),